Seinäjoen Harrastajateatterikesässä ryhmät saivat palautetta kansainvälisellä tasolla. Ohjaaja Aled Rhys-Jones katsoi esityksiä niiden visuaalisen annin pohjalta, eikä hämmentynyt, vaikkei suomen kielellä esitettyjen näytelmien kieltä ymmärtänytkään.

Aled Rhys-Jones opiskeli draamaa Royal Welsh College of Music and Drama ja Central School of Speech and Drama -kouluissa Lontoossa, joista valmistui taiteiden kandidaatiksi. Hän työskenteli säännöllisesti televisiossa näyttelijänä ja juontajana, pääasiassa walesin kielellä, kunnes siirtyi Walesin kansallisen harrastajateatterijärjestön Drama Association of Wales (DAW) palvelukseen vuonna 1990. Rhys-Jonesista tuli järjestön johtaja vuonna 1995. Tehtävässä hän toimi vuoteen 2008 saakka, jolloin hän erosi terveydellisistä syistä. Työskennellessään järjestössä hän muokkasi yli seitsemänkymmentä näytelmää julkaistavaksi ja ohjasi esityksiä. Hän on Walesin taidetoimikunnan kansallinen neuvonantaja ja toimi Amateur Theatre UK -järjestön varapuheenjohtajana yli kymmenen vuotta ja Arts Wales –järjestön vapaaehtoisena puheenjohtajana 16 vuotta. Hänestä tuli Royal Society for the Arts -järjestön jäsen vuonna 2007.

Luottamustoimet, joita Rhys-Jones tällä hetkellä hoitaa:
Rhys-Jones on hallituksen jäsen Voluntary Arts United Kingdom + Ireland -järjestössä, rahastonhoitaja Disability Arts Cymru –järjestössä sekä johtaja International Theatre Exchange AITA / IATA, Great Britain -järjestössä. Hän myös edustaa Britanniaa ja Irlantia AMATEO –järjestön hallituksen jäsenenä. Rhys-Jones edustaa tällä hetkellä vapaaehtoisia taiteilijoita Walesin hallituksen ministerikokouksissa.

Rhys-Jones on ollut jäsenenä AITA / IATA -kansainvälisessä harrastajateatteriliitossa vuosina 1995-2001, Mondial du Théâtre, Monaco -tapahtuman valintakomiteassa vuonna 2001 ja World Theatre Festival, Nova Scotia -tapahtumassa Kanadassa vuonna 2003 ja toimi AITA / IATA- kansainvälisen harrastajateatteriliiton englanninkielisenä sihteerinä vuosina 1999-2007. Hän toimi myös Mondial du Théâtre –tapahtuman raadissa Monacossa vuonna 2009 ja World Festival of Amateur Theatre -tapahtuman raadissa Tromssassa, Norjassa vuonna 2011. Tänä kesänä hän oli Seinäjoen Harrastajateatterikesän lisäksi kriitikkona World Festival of Children Performing Arts in Toyama -tapahtumassa Japanissa.

Rhys-Jones on innokas harrastajateatterin ja amatööritaiteen puolestapuhuja. Hän omistaa suurimman osan ajastaan harrastajataiteita tuottavien järjestöjen tukemiseen sekä Walesissa että kansainvälisesti.


Vierailu Suomeen ei ollut ensimmäinen laatuaan. Hän on käynyt Mikkelissä Työväen Näyttämöpäivillä muutama vuosi sitten. Rhys-Jones näkee paljon kansainvälistä teatteria, eikä hänellä ole varsinaisia ennakko-odotuksia suomalaista harrastajateatteria kohtaan. Ohjaaja sanoo, ettei koskaan voi tietää, minkälainen kulttuuri tai tyyli missäkin maassa odottaa. Siksi ei pidä odottaa mitään tietynlaista tarjontaa, vaan avoimin mielin on otettava esitykset vastaan. Tärkeämpää on tutkia, millä tavalla esitys kommunikoi yleisön kanssa.

Laadun standardi vaihtelee ympäri maailmaa. Harrastajateatterin tasoissa on eroa kansainvälisesti. Pohjoismainen ja etelä-amerikkalainen teatteri hakee vaikutteita perinteisen teatterin ulkopuolelta ja tekee ehdottomasti kokeilevinta teatteria.

Vieraskielinen esitys on katsottava avoimin mielin. Jos näyttelijät ymmärtävät, mitä haluavat sanoa yleisölle, ei kielellä ole merkitystä. Silloin kommunikointi yleisön kanssa korostuu. Laadulla on merkitys, kuten myös sillä, miten ilmapiiri luodaan ja mihin esitys sinut vie. Siitähän teatteriesityksessä on kyse. Aloitat yhteisen matkan esityksen kanssa, ja miten pitkälle annat itsesi viedä, riippuu täysin esityksen laadusta. Esityksistä etsin niiden ”totuutta”.

Yllätyksellisyys on teatterissa tärkeää. Teatteriesitysten on paras yllättää jatkossakin, tai muuten Rhys-Jones kieltäytyy jatkossa katsomasta harrastajateatteria, hän sanoo leikkisästi. Teatterin tehtävä on häiritä tunteita, siellä on saatava nauraa ja itkeä.